Bockar du bara av på listan?

I en del möten och dialoger som jag har, möter jag ibland personer som jag tydligt ser arbetar enligt principen som rubriken beskriver. Vid en första anblick kan man ju tycka att det låter både effektivt och framåtriktat men låt mig förklara vad som egentligen händer.

Man står i ett vägskäl där man skall ta nästa steg, resan har precis börjat. Det är då det händer. I min roll som konsult kan jag ibland se detta fenomen. Mottagaren signalerar kanske helt omedvetet men iaf. Signalen är tydlig, jag är klar nu. Det är avbockat på listan. Dags att ta tag i nästa sak, trots att man kan ta resultatet vidare till en betydligt högre nivå. Eller ännu värre, man lägger av för att det är nu det riktiga arbetet börjar.

Man bockar av uppgiften på listan.

Vad tog passionen vägen? Var är ambitionen av att skapa ett större resultat? Har man till och med kanske givit upp?’’

Svaren kan säkert vara många på dom frågorna. Det citeras friskt i olika kanaler, jag väljer här att citera en kille som dom flesta vet vem han var (fritt översatt);

Det enda sättet att göra ett bra jobb, är att älska det du gör. Om du inte hittat de du älskar. Fortsätt leta. Slå dig inte till ro. Precis som det är med kärlek, du vet när du hittat rätt.

Steve Jobs

Mitt tips är, sluta att bara bocka av på listan, fundera på din passion och lev den.

En kommentar Lägg till

Kommentera

