Priset stiger, politiker ljuger och du kommer att bli gammal

on

Sitter och skapar underlag för ett nytt samarbete, som jag självklart inte är säker på att det går i lås. Jag kör just nu två nya saker, vilket gör att min ”startup kvot” är full.  För mig har nya saker alltid varit betydligt mer spännande än att arbeta med de som görs av rutin.

Utmaningen i det kan ibland handla om att vara trovärdig. Trovärdighet handlar många gånger om igenkänning.  Ja, just det, det är det han kan och gör. Nu gör han det där också….?? Att plötsligt börja flytta sig och göra andra saker gör omgivningen osäker. Man blir otydlig. Framförallt om man utgår från att man skall göra det på affärsmässiga grunder.

Det kräver mod. Modet att ha en övertygelse om att den kompetens jag har fungerar även i denna miljö.

På fackförbundets Ledarnas hemsida hittar jag följande definition av kompetens;

Kompetenser handlar om vad man gör och inte vad man är. Kompetens som begrepp kan definieras som färdigheter eller egenskaper man använder för att uppnå det som krävs i en given situation.

I mitt huvud är vad man gör och vad man är samma sak. Jag anser definitivt att vi är vad man gör, dvs ”walk the talk” som man säger på engelska. Allt annat är en lögn mot oss själva och andra.   I ett tidigare inlägg funderade jag på detta och valde att citera Steve Jobs;

Det enda sättet att göra ett bra jobb, är att älska det du gör. Om du inte hittat de du älskar. Fortsätt leta. Slå dig inte till ro. Precis som det är med kärlek, du vet när du hittat rätt.

Dom tre inledande sanningarna kanske kan få några av oss att sluta publicera en massa självklarheter på socialamedier om vad som händer och börja göra det vi tycker är spännande och roligt, om inte annat för lära sig något nytt. Men också att göra förändring på riktigt, för oss själva och andra.

Kommentera

