Tips på, hur du kan få din personal utbränd?

Inspiration kan komma plötsligt, om du frågar mig. I mitt flöde dyker det upp en ganska brutal lista. Det är listan över vad man som företag kan göra för att garanterat kan bränna ut sina medarbetare;

  1. Tillsätt osäkra chefer med låg förmåga att leda en verksamhet
  2. Ställ otydliga och höga krav
  3. Genomför upprepade omorganisationer utan saklig grund
  4. Tilldela personalen otydliga arbetsuppgifter och instruktioner
  5. Invagga personalen i osäkerhet genom att dom inte vet vad dom skall göra, på så vis håller du dom osäkra på om dom har jobbet kvar.
  6. Låt din personal förstå att du tydligt förväntar dig att dom klarar sina arbetsuppgifter inom ordinarie arbetstid.
  7. Undvik att personalen har kontroll på sitt arbete.
  8. Inför regler som skall följas, men låt chefer och annan ledningspersonal bryta mot dem.
  9. Gör om arbetstider och arbetsschema utan samråd med berörd personal.

Cit. Okänd

Nja, nu tror inte jag att det bara beror på arbetsplatsen att folk blir utbrända. Det handla om så mycket mer. Hur man har det i sin privata sfär, vilka krav man ställer på sig själv och mycket annat. Men sedan en ganska lång tid tillbaka har jag själv funderat mycket på mitt eget ansvar kring hur jag själv mår och förhåller mig till saker jag gör.

Jag drivs idag själv av två utgångspunkter;

Hjälp dig själv först, innan du hjälper andra.

Dvs samma sak som gäller för syrgasmaskerna på flyget. Den andra är;

Vi har alla ett eget ansvar för oss själva, vårt eget, vi har ansvar att ta hand om oss själva och det fungerar inte att lägga över det ansvaret på någon annan.

Så är det bara, om du frågar mig.

Kommentera

