Min fru är f-n ingen ”virktant”!

Nej, jag har inget problem med folk som träffas och dricker kaffe och virkar. Kanske borde lära mig det också? Mest för att jag aldrig gjort det.

Min fru är för övrigt en gudabenådad människa till att kunna virka, men då pratar vi inte lapptäcken och dukar. Då snackar vi om att som projektledare ”virka” ihop modeller för samarbete, processer och affärsmodeller. Den senaste modellen som nu rullar sedan drygt tre år tillbaka är www.refo.nu.

Skall man kort försöka förklara vad refo är så skulle jag säga såhär;

Refo är ett system och en arbetsmodell för att skapa utbildning, arbete och anställningsbarhet för människor som inte har självklara och naturliga förutsättningar att komma in i arbetslivet.
Det gör man genom arbete inom området återbruk och remake av textilier och andra material. Kunderna är privatpersoner och företag som vill bidra positivt i ett kombinerat arbete kring miljö och hållbar samhällsutveckling.

Detta görs med förutsättningen att vara ett socialt företagande 2.0, dvs drivs helt utan att vara bidragsberoende.

Så om du känner att du inte riktigt fattat att man kan arbeta med att kombinera flera parallella samhällsutmaningar med stora visioner och höga mål så skall du ta dig en titt på vad man gör inom REFO!

Bortsett från att det nu är min fru som jobbar med detta så har jag sedan en tid en tes som jag lever efter;

”Människor lyssnar inte på dig, eller tar dig seriöst om du inte är en vit medelålders man. Eftersom jag är en vit medelålders man kommer jag att använda detta för att hjälpa människor som behöver hjälp”

Ett citat som jag fångade via skådespelaren Patrick Stewart och som jag tagit till mitt hjärta.

 

Kommentera

