Vi saknar ingen information?

on

Via en tjej som jobbar på SIS så dyker det upp en bild I mitt flöde. Under bilden så står det följande kommentar;

”Dålig koll på omvärlden och oförmåga att ställa om – därför faller marknadsledare.”

Hon relaterar till en undersökning som redovisas i samband med ett SIS-event. Ja de är säkert helt sant, man kan dock fundera lite på varför är det så? I ett tidigare inlägg vid juletid reflekterade jag över samma sak. Jag citerar; I en artikel i Dagens industri nyligen uttalar sig Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos;

”Det finns inte en chans i världen att Google eller Apple går in i banking.”

Vad är det som gör att vi så tvärsäkert kan uttala oss om framtiden, men också avfärda saker som kan verka helt logiska?

Brister fantasin, för det kan ju inte vara brist på information eller erfarenhet av historien. Jag tror det handlar om värderingar i kombination med erfarenheter. Där värderingarna många gånger lägger sig som ett lock på våra erfarenheter.

Så låt oss då inte följa reklamen som nu TELE2 kablar ut (se bilden ovan). Nej jag tror på tesen;

”Gör världen större, lyssna mer”

Det är i alla fall ett sätt att utveckla sina värderingar, om du frågar mig.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s