Om jag skulle skriva en bok om ledarskap

Jag är som dom flesta dålig på att förkovra mig själv, lever i någon sort tillstånd av att försöka förstå saker och reflektera, samtidigt som jag skall levererar utveckling för mina kunder. Jag har som dom flesta kanske med stigande ålder blivit ännu mer autodidakt (självlärd), dvs jag lär mig själv av dom erfarenheter jag samlar på mig.

Men ibland så får man utifrån ett uppdrag eller en förändring man befinner sig i en tanke som gör att man måste stanna till och fylla på. Mest kanske för att få en känsla för vad som är relevant just nu.

Nej, jag har sagt det förut i tidigare blogg , jag tror inte på modeller, ditt val av sätt att leda måste handla om vilka personer du leder, i vilken verksamhet och mot vilka mål. Okej, det finns en modell för det också, kallas situationsanpassat ledarskap.

Förvisso är boken som jag fångade skriven 2006 men nog så relevant idag tio år senare, om du frågar mig. Precis som alla andra som skriver om ledarskap så har man lyckats hitta en modell med fyra dimensioner.

Här har du min tolkning och några frågor för dig att kanske fundera över;

Personligt ledarskap
Är du medveten om dina tankar, känslor, motiv och drivkrafter? Vet du vad som motiverar dig och andra för att utveckla oss?

Kontextförståelse
Vilka övergripande mål är viktigast för att vi skall nå våra mål. Har du koll på vilka förutsättningar som gäller både internt och i min omvärld?

Intressentförståelse
Har du koll på vem som är din kund och kan jag anpassa dig till hur du skall kommunicera med dem?

Kreativ problemlösning
Har du koll på hur du med långsiktig hållbarhet löser ett problem ekonomiskt men också ur ett kultur och samhällsperspektiv? Vågar du ifrågasätta mig själv och din grupp för att nå rätt beslut?

Så om jag nu skulle skriva en bok om ledarskap skulle den handla om dessa fyra saker. Nu är ju den boken redan skriven av Bill Joiner, Stephen A. Josephs så då får jag väl skriva något annat. Kanske tankar kring hur du konkret gör när du svarar nej, på någon av ovanstående frågor.

Å du,

Modeller är bara ett sätt att försöka förklara verkligheten

Referens; Leadership Agility: Five Levels of Mastery for Anticipating and Initiating Change skriven av Bill Joiner, Stephen A. Josephs (finns som PDF)

 

 

Kommentera

