Fan, jag kanske är för tidigt!

Ibland kan man fastna i sina tankar, eller uppleva att man inte når fram. Ännu värre blir det då man läser en artikel i Veckans affärer. Rubriken är minst sagt slående.

”De flesta människor kommer bli onödiga”

En artikel och intervju med Alexander Bard, där han beskriver framtiden fram till 2025, å de är ju imorgon tänker jag. Han relaterar också till att han förutsåg förändringarna redan för 16 år sedan. När han säger att dom flesta människor kommer att bli onödiga handlar det primärt om att 50% av dom jobb som finns idag kommer att vara borta. Vi skall arbeta med andra saker på ett annat sätt.

Han säger;

”Den här utvecklingen gynnar förstås de som är smarta nätverkare och som gillar att röra på sig. Men det finns förstås också massor med människor som tycker att den här utvecklingen är jättejobbig och hatar den, det är också därför Sverigedemokraterna växer och växer, det är därför Donald Trump USA är så framgångsrik.”

Okej, jag är ganska bra nätverkare och gillar att röra på mig mellan olika grupperingar och jobb. Det är där problemet uppstår. För min omgivning blir jag då inte så enkel att facka in i termer av vad man gör eller vilken kompetens man har.

Att röra sig mellan olika grupper och olika intressen är inte självklart för omgivningen. Men om vi nu skall försöka anpassa oss till denna framtid så kräver det några saker, tänker jag.

  • Att inte bara utgå från dig själv när du betraktar andra människor.
  • Att vara nyfiken på hur andra tänker och gör.
  • Att hitta olika saker att arbeta med parallellt.
  • Att vara nyfiken på att lära dig nya saker.

Vad gör du för att öka dina förmågor i följande fyra områden?

Det finns ju alltid en risk med att utveckla sig inom dessa områden, dvs risken att det blir fel eller att man misslyckas. Men det var ju någon som sa att;

”Dom bästa historierna kommer alltid ur felaktiga beslut.”

Som sagt, jag kanske är för tidig. Skulle kanske vänta till 2025, då är jag 64 år.

Kommentera

