Är du trött på eller av?

Inom loppet av någon vecka har jag nåtts av nyheter som gjort mig glad. Personer som jag känner eller lärt känna har valt att starta eget eller byta ut sin karriär till en annan karriär. Samtidigt så möter jag folk som känner att dom är trötta trots ett antal veckors ledighet.

Kommer ihåg en rubrik och en fråga som jag läste för ett tag sedan.

Rubriken ”Är du trött av eller på?” fångade jag i mitt linkedinflöde för några veckor sedan. För mig är dessa två helt olika saker. Att vara trött på något kan man ju bli om det man gör inte ger någon inspiration eller glädje. Att vara trött av något betyder inte att glädjen är borta utan är ett uttryck för att jag fått lite mycket av det goda.

Ett konkret exempel är när jag nu under sommaren sänkt min träningsdos från 4-5 ggr/v till 2 ggr per vecka. Först så funderade jag på om det var så att jag tröttnat, men icke. Bara detta har gjort att jag efter bara några veckor nu känner nyfikenhet på nya saker inom träningen. Jag har oxå i mitt arbete ett antal nya spännande uppgifter att att ta mig ann.

Det är skillnad på att vara ”trött på eller av”.Om man som person byter riktning baserat på ”trött av” är risken att du kommer att bli besviken på dig själv, tänker jag.

Att det finns saker som vi måste bryta eller sluta med, för att det inte ger energi är givet. Så om du på semestern inte ställde frågan så kanske det är dags nu, och börja där.

Är du trött på eller av?

PS. Bilden är före hemresan från Malagas flygplats.

Kommentera

