Sundhage vs. Lagerbäck?

Vad är det för skillnad på Lagerbäck och Sundhage? Jag är ingen fotbollsnörd, när jag tänker ledarskap brukar jag inte heller använda mig av idrottsmetaforer då dom ofta inte blir relevanta. Mest för att dom som utövar idrott gör det roligaste dom vet, medan dom flesta som går till jobbet varje dag har saker som är roligare att göra, än att just gå till jobbet.

Men nu kunde jag inte låta bli. I mitt flödet dyker följande analys och statistik upp.

BOLLINNEHAV

Sverige-USA 36-64  Sverige-Brasilien 35-65 – Sundhage bespottad av experter över hela världen.

Island-Ungern 33-67 Island-Österrike 37-63 Island-England 37-63 – Lagerbäck hyllad över hela fotbollseuropa som ett geni.

Båda ledarna får sina lag att spela en defensiv fotboll, och gör det framgångsrikt. Sundhage får frågan om det skulle fungera om hon tränade herrar? Hennes svar var klockrent.

Angela Merkel styr ju ett helt jävla land. Klart det fungerar, Det gäller att bli accepterad av alla spelare i laget.

Kvinnligt ledarskap har debatterats länge, mycket och ofta. För några år sedan gjordes ett antal forskningsstudier på temat kvinnligt och kvinnors ledarskap. En av rapporterna gjorde 2013-14 av Lisa Björk i en enkätstudie via Göteborgs Universitet där  400 chefer ingick, och hon säger;

”Att titta på manligt och kvinnligt ledarskap är inte intressant. Det är organisationens kön, inte individens kön, som är viktigt att studera.”

Då handlar det sannolikt om vilka värderingar vi har i en verksamhet och vilka normer som gäller. Det är där det börjar.

Kommentera

