Det behövs inte fler nätverk.

on

Min lunchdate för dagen säger;

Nej, vi behöver inga fler nätverk, vi skall bara nyttja dom vi har på ett annat sätt och till nya saker.

Det ligger mycket i den reflektionen.Vi har väl aldrig haft bättre förutsättningar än idag att skapa nätverk, att fylla på med nya kontakter, att hitta intressanta grupper. Under förutsättning att vi har intresse för det förstås, eller är allmänt nyfikna på andra människor.

Samtalet rullar vidare och vi kommer in på när det där med nätverk fungerar och varför det kanske inte fungerar.

Ett av skälen till att dom inte fungerar är ofta att dom är ”Old school” – att man inte vågar dela med sig av sina erfarenheter och idéer utan tycker att man är unik med sin idé och att den bör skyddas. Men jag tänker att med den förändringstakt, tillgång till information och med de medier som finns idag är du i stort sett aldrig unik med en idé eller en tanke, utan snarare behöver bolla med andra för att finslipa din tanke och det du vill göra.

Ett annat skäl är att du inte är uthållig, dvs enligt tesen ”jag får inte det jag behöver för att alla sitter och håller i bordskanten och är rädda för att ge.” Att bygga relationer och trovärdighet kräver tid och du kanske är för otålig? För att få måste man ge och ofta i omvänd ordning. Ge först och se vad som händer?

Det kan också vara så att det är lättare att fylla på med nya nätverk för då slipper du kanske de krav på motprestation som ökar över tid. Eller så kan du ursäkta dig med att jag har ju precis börjat vara i det här nätverket så det är klart att inget händer än.

Nej tänker vi, börja med att fika dig runt stan eller käka lunch med dom du känner så skall du se att det händer grejer.

Vill du fika med mig?

PS. Sa jag att min lunchdate för dagen var min affärskollega och fru sedan drygt 20 år, hon är klok hon.

Kommentera

