The Times They Are a-Changin’

on

För dig som kan du din musikhistoria  så vet du att Bob Dylan gav ut en skiva med titellåten  The Times They Are a-Changin’ 13 januari 1964. Albumet är kanske det mest protestfärgade han gjort, med sånger om rasism, fattigdom, krig, och sociala orättvisor.

Ja, vi är där nu, tänker jag å andra sidan var vi där 1964 också….

Igår slutade min fru Liselotte´s aktivitet med verksamheten REFO på Hötorgsterrassen. En aktivitet fylld av möten och samtal kring hållbarhet och förändring.  För mig innebar det bara ett träningspass fyllt av bärande och lyft, för att inte tala om trappan upp och ned. Men det gav också tid till tanke.

Det där med förändring kräver mod och koll på vilka dina drivkrafter är, tänker jag. Såg föresten en artikel i mitt flöde igår som påtalade forskningresultat som talade om att det var rent skadligt att klaga och gnälla hela tiden. Skadligt både för en själv och andra.

Nej, att förändra och utvecka måste få vara ett nomaltillstånd för oss. Det kan handla om så enkla saker som att äta gröt på morgonen, eller att byta jobb.

Det viktiga är bara att vara medveten om vilka drivkrafter du har. Är det att få lära dig nya saker, att du får fördjupa dig, att få nya relationer eller kanske att få ett nytt mål att jobba mot?

Hur som helst, om du hittar din egen drivkraft så kommer förändringen och med den växer modet, tänker jag.

Kommentera

