Personligt och privat, är du narcissist?

on

Är du narcissistisk för att du finns aktiv i sociala medier.  Cissi Elvin skriver på Tidningen chef om hur hennes vänner på fb och instagram gör. Hon beskrivet det som många debatterat under lång tid.

Den falska bilden av verkligheten. Alla bilder som bara visar upp hur man skulle vilja ha det . Hon uppmärksammar också att det inte skrivs om riktiga saker.  Jag tror det handlar om vilka vänner man har och har valt.  Så nu skall jag berätta vad mina vänner på FB och instragram gör;

  • Visar upp saker dom är stolta över
  • Visar upp saker dom inte är stolta över
  • Reagerar på saker dom tycker är orättvisa
  • Driver politisk debatt både PK och icke PK.
  • Berättar vad som hänt dom både positivt och negativt
  • Visar upp sin glädje över mat och träning
  • Driver helt egna historier kring fiktiva händelser och figurer
  • Marknadsför och säljer sina tjänster
  • Berättar om sin eller näras cancerkamp
  • Visar upp sitt missnöje kring olika tjånster som dom köpt

Mitt tips till Cissi är att fundera på vilka vänner hon har och kanske välja andra, för jag känner inte igen den bild hon beskriver. För övrigt tror jag på det som Bob Marley lär ha sagt;

”The greatness of man is not how much wealth he aquires, but in his ability to affect those around him positively”

För mig kommer sociala medier alltid att vara en plats där jag har kontakt med alla samtidigt, ett komplement till de riktiga samtalet över en fika eller en öl på stan, som av olika skäl inte blir av. Mitt svar på min inledande fråga är, nej du är är inte narcissistisk för att du är aktiv i sociala medier. Däremot funderar jag lite på hur du som bara tittar på och inte delar eller deltar tänker och fungerar?

Vill du läsa hela hennes artikel går du in på http://www.chef.se, jag kan inte få till en vettig länk till artikeln.

4 kommentarer Lägg till

  1. Krister Nordin skriver:

    Visst kan det vara spännande att kika in i andras hem och privatliv lite incognito .Men, vill du vara med och påverka världen omkring dig måste du faktiskt ha en åsikt! Vad är rätt och vad behöver rättas till. Enligt din åsikt..
    Mitt flöde i FB vimlar av människor som tycker mycket, är heligt förbannade på nazismens/rasismens smygande inträde mot att bli accepterat.
    Som visar solbrända ben pekande mot strandkanten på Mallis, rekommenderar filmer och böcker alla bör läsa. Dvs, försöker på olika sätt påverka. Ljuger lite, skönmålar ibland? Vem gör inte det på släktkalasen….
    Fortsätt Anders, håller med.

  2. Ingela skriver:

    Bra Anders! Sociala medier är mkt intressantare än att läsa tidningen, man kan se vad som händer, vad folk tycker o hur dom är.

  3. Ingela Eriksson skriver:

    Bra skrivet både Anders o Krister!
    Sociala medier är mycket intressantare än tidningar. Man får veta vad som händer, vad folk tycker och hur dom är utan att det är så väldigt tillrättalagt i grund o botten. Det är intressant att tänka sig bakom fasaden, lika som när man träffar någon irl.

  4. Sandra Flygare skriver:

    Jag håller också med dig Anders. Är man inte intresserad av se på någons selfieposts 10 gånger om dagen eller deras fint nogrannt utvalda uppställda saker i hemmet, då kan man antingen ta bort vännen eller sluta följa deras posts. Men kanske är det så att man facineras att att någon är vacker och vill titta på deras foton eller är man intresserad av inredning och vill få tips. I slutändan är det ju ändå bara upp till dig själv vad du väljer att läsa, titta på eller irritera dig på. Inget som intresserar dig, scrolla bara vidare isåfall. Finns ju annat att lägga sin energi på 🙂 Jag klickade för övrigt på inlägget mycket tack vare Bob Marley bilden då jag älskar hans musik hahaha.

Kommentera

