Ung mamma och entreprenör i karriären

Vi närmar oss med stormfart den årstid som består av allt från kräksjuka till influensor. I mitt flöde fastnar jag för en text som låter ungefär såhär;

Idag är jag genomförkyld. Det måste vara okej att vabba utan att jobba, vara sjuk utan att vara tillgänglig och inte vara på plats och smitta kollegorna.

Om jag tar ansvar för min hälsa och en hållbar familjesituationen så blir det lättare för omgivningen att se det som en självklarhet. Nästa gång en kollega är sjuk och väljer att stanna hemma, ge en high five och var tacksam för att hen inte smittar ner hela bolaget och drar ut på sjuktiden.

Vi har runt oss en kultur som bygger på att alltid vara tillgängliga, att alltid jobba. Jag själv har väl inte varit, eller är ingen förebild i detta i alla lägen då jag valt att vara egen företagare. Där att jobba och vara tillgänglig är en livsstil.

Men jag har i alla fall förstått vad långsiktighet betyder, och ett exempel är just de jag läste i mitt flöde i morse, så rätt tänkt!

Gör så, det är hållbart!

Kommentera

