Är det bättre om det kommer utifrån?

on

Några tankar jag hade på bussen i morse.

”Not invented here”  är ett uttryck som bygger på att saker som kommer från någon annan utifrån aldrig är av intresse att ta till sig. Det jag funderar på är den omvända logiken. Dvs det är alltid bättre med saker som kommer utifrån.

Jag tror på vår förmåga att samla erfarenheter, inspiration och influenser utifrån. Men jag tror också på att skapa interna processer för innovation och utveckling.

Det ställer höga krav på ledarskapet men också på ett antal andra interna processer.

Så fundera på om du ger din organisation tid att tänka, om du ger människor möjlighet att vara delaktiga i utvecklingen av den verksamhet du bedriver. Fundera på vilka problem du vill lösa hos dina kunder.

Den stora utmaningen som vi alla som levererar kunskap och tjänster har satte Set Godin så väl i sin blogg.

 “Never again is someone going to pay you to give them answers they can look up online. They’ll only pay you to solve problems that don’t yet have answers”

Vill du veta vem Set är kolla in Wikipedia eller ännu hellre hans blogg på där hänger jag en del.

Kommentera

