Att vara agile – inte samma sak som spontan

Jag har alltid fått kritik av mina kollegor som jag jobbat med i alla tider över att jag stör. Artikeln som jag vill frälsa världen med som jag vill snacka om nu. Referatet av föreläsningen jag var på. Samtalet jag hade, eller kunden jag mötte igår.

Ja ni fattar.

För några år sedan trodde jag på allvar att det var ett agilt arbetsätt. Att adaptera till snabba förändringar. I ett samtal med en yngre broder som jag fått vara mentor för under några år så landar vi just i det agila arbetssättet och metodiken.

Vi är överens, det handlar inte bara om tavelmöten,  Postit lappar och kreativitet.  Det handlar i princip om tre förmågor.

  • Plan och analys
    • Förmågan att kunna arbeta i flera tidsperspektiv samtidigt.
  • Vision mission värdegrund
    • Att jobba med individer som delar dessa och skapa dom.
  • Innovation för att förändra världen
    • Att utgå från att man arbetar med något som är innovativt och förändrar världen i någon mening.

Vi landar i en modell av verkligheten som heter Ralph Staceys komplexitetsmatris,  där han säger att vi har alla svar och beslutsfattande måste bygga på några grundstenar.  Att man som ledare måste;

  • Våga säga ja till röran
  • Uppmuntra människor som vill hänga på
  • Främja mångfald
  • Utmana vanor och antaganden
  • Stöd initiativ
  • Minska effektskillnader, och håll folk motiverade
  • Anta alltid att den snabba slutsatserna alltid är för uppenbar.

Så om vi då skall bli mer agila, börja jobba med individerna och bygg upp ledarskapet utifrån tre förmågor.

  1. Planering och analys
  2. Vision och värdegrund
  3. Viljan till innovation som förändrar världen.
Kommentera

