Nej, svaret på allt är inte en ny webb!

Vid upprepade samtal och möten denna vecka pratar kunder och kontakter om att bygga ny webb. Den gamla fungerar inte som kontaktyta, säger man.Nej okej, den måste vara läsbar i mobilen kanske, men sen då?  Jag tänker att det är inte en webb som bygger din relation med dina kunder. Relationen byggs i den personliga kontakten. Webben är mer en hygienfaktor.

Jag har funderat på det där. Jag var själv med och tog fram företagswebb ganska tidigt, året var 1996, det har hänt en del sedan dess kan man ju säga. Det vi producerade då var ett statiskt digitalt visitkort som var hur dyrt som helst.

Nej, dom flesta har tagit sig upp på en ganska hög digital nivå.  Om ny webb egentligen betyder mer relevant SEO optimerat innehåll då är vi på rätt väg.  SEO, ja det är att optimerar texterna så att din webb hittas bättre av Google.

Men vad är då relevant innehåll?

Den enda som vet det är dina kunder. Min slutsats är given. Innan du börjar lägga tid och pengar på en ny webb, fråga dina kunder vad dom letar efter och vad dom vill ha av dig på webben.

Tre snabba tips kring detta!

  1. Ge av din kunskap, lär kunden köpa dina tjänster eller produkter.
  2. Driv tankar kring utveckling och framtid, det ger dig en trovärdighet att du vill utveckla din kund.
  3. Länka runt det du kommunicerar till andra sociala mediekanaler.

Börja där innan du investerar upp dig, även om denna investering inte kostar så mycket idag.

Å du, relation och trovärdighet byggs fortfarande på personliga möten 2016, om du frågar mig.

Bilden vid sidan av beskriver lite hur jag tänker i dialog med kund 2017.

PS. Nu har inte jag relaterat till dig som bedriver butik på webben, för då gäller lite andra saker också, men de vet du redan.

Kommentera

