Vad vet en 55 årig säljare om framtidens försäljning?

En av mina gamla kollegor sa med glimten i ögat i en tråd för ett tag sedan att jag skall sluta tänka så mycket. Vad han menade var att jag ibland använder frasen ”så tänker jag” i mina inlägg.

Jag tror på tesen att man måste tänka fritt, hårt och ofta, därav min fråga i rubriken.

Jag har sladdat runt ett bra tag kring vad det där med försäljning egentligen är. Framför allt när jag tittat på vad kollegor i min bransch håller på med i form av samma sak som under 80-talet. När jag samtidigt är övertygad om att kunden ställer andra krav idag än för 25 år sedan.

Det jag jobbat med dom senaste 15 åren har äntligen fått ett namn. Det kallas ”Inbound sales”.

Det kanske det är det mest innovativa som poppat upp sedan vi fattade att kunddialogen drivs med stöd av frågor till kund.

Inbound sales handlar om att fokusera på köparen som en enskild individ med unika behov, utmaningar och mål. När du får kontakt med ett kund är det inte dina fördelar eller frågor som måste besvaras. Det är deras frågor som du skall besvara. För att nå dit så måste du vara inställd på följande saker.

En säljare skall rådge och lära kunden saker utan att vara säljande. Under tiden lär du dig som säljare känna personen, på det viset skapar du en  relation som bygger på förtroende och tillit.

Om man behärskar denna förmåga så kommer du snabbt till den situation som leder dig till att du kan sälja.

Översätter  vi orden inbound sales, från engelskan så blir det inkommande försäljning. Lite samma sak som ordermottagning, det är väl dit vi vill komma eller hur? Å du, vänta inte, framtiden är redan här.

PS. Paul, här fick du ditt inlägg som du väntat på!

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

