Jag tänker inte sökords-optimera mina tankar

Dom flesta av oss vet idag att om du skriver saker på webben så för att nå ut och bli läst så måste skriva och använda ord som folk söker på i google och på andra platser.  Ja, digitaliseringen har nått lite vägs ände känner jag. Om jag skall bli läst måste mina tankar innehålla ord som många söker på, det måste innehålla tankar som säkert många andra redan skrivit eller tänkt.

Så vad ger det för underlag till innovation, eller nytänkande? Nja, inte så mycket tänker jag.

Nej, du får nog leta lite djupare om du vill få inspiration till ett annat tänkande. Kanske göra lite som Tony Robbins (kanske världens mest framgångsrika inspirationsföreläsare) föreslår, bryta en del av dina ritualer. Dvs inte göra på samma sätt som du alltid gör eller du har gjort. Alternativet är att kanske göra det som nu chefen för public service brottas med, dvs hålla sig utanför ”filterbubblan”.  Se artikel i DN här.

Många av oss trodde ju på fullt allvar att livet blivit mer demokratiskt och enklare med mer information och tillgång till kunskap. Alla har fått en röst i världen av socialamedier. I själva verket kanske de är helt tvärt om, det är nu vi måste börja tänka på riktigt. Nej, jag kommer inte att sökordsoptimera mina tankar. Men heller inte vara rädd för att dela något som är PK, om jag nu tycker det är rätt. Det är inte finare och bättre att tro som några få, än som majoriteten i vissa frågor.

Eller som min vän och träningskompis sagt.

Tänka fritt, hårt och ofta.

Kommentera

