Julbrev #4 – att checka ut för året.

on

Ett uttryck som vi tagit till oss är begreppet att checka ut. Vi ckeckar ut möten , vi ckeckar ut från gymmet, vi ckeckar ut från jobbet.

Men i någon form av melankoliskt tillstånd så sitter många av oss på nyårsafton och funderar på hur året gick. I bästa fall funderar några av oss över varför det blev som det blev. Några av oss använder nyårsdagen åt dessa tankar, med kanske inte så gott resultat.

Andra inte alls, dvs livet fortsätter sin gilla gång och vi toppar det med några nyårslöften.

Jag tänkte fundera på detta före nyåret, mest för att kanske få en mer rättvis bild, utan inverkan av en trerätters och champagne. Har redan bokat upp denna dag i min kalender tillsammans med min hustru, så nu skall hon bara svara ja i outlook kalendern också.

Jag tänkte att agendan , kommer att innehålla följande frågor. Gjort bra, göra mer av , gjort sämre, göra bättre av, detta skall vi ändra på. Vi kombinerar detta möte med bra mat och fika.

Allt detta leder till en plan, och jag säger som min kloka fru säger i ett mail när jag försöker sätta vår mötestid i mellandagarna;

”Det är jättebra. Fast egentligen skulle jag vilja börja lite innan jul. Behöver sätta punkt liksom…..”

Ja, jag tror att detta är långsiktigt hållbart för oss alla.

PS, Ja, nu jobbar jag ju med min fru oxå, men jag är övertygad om att du kan göra detta tillsammans med dina kollegor på jobbet. Checka ut!

 

En kommentar Lägg till

  1. Krister Nordin skriver:

    En ganska självklar tanke men förmodligen mycket ovanlig. Sätta punkt, reflektera, dra lärdom och gå vidare .
    De flesta av oss går bara vidare och Carpe Diem med flera ”floskler”.
    Det mesta som sker framåt har ofta en orsak i det som varit. Kan vara bra att kunna förhålla sig till.
    Bra skrivet , God Jul och lycka till i det som kommer.
    /🕵️‍♀️📷

Kommentera

