Jag tar tunnelbanan 2017, oxå.

on


Årets sista blogg. Det pågår en tung debatt bland dom som får sändningstid i mediekanalerna. Nej, det är inte ens en diskussion än mindre en dialog eller ett samtal. 
Det handlar om allt från begrepp som ”godhetsförakt” till ”pappafeminism”. Har du inte sett dessa nya ord tidigare så lider du inte av ”fomo” kanske man kan säga. 

Varför då denna rubrik, att åka tunnelbana. Det har sin upprinnelse i två orsaker. Den ena är av rent egoistiska skäl, som jag tror driver goda handlingar för dom flesta av oss. 

Det handlar om vardagsmotion för mig vilket kanske är en egoistisk handling, å andra sidan så kanske jag blir roligare att umgås med, till nytta för min omgivning. De andra skälet har sin källa i att vi med stor sannolikt kommer att lämna över en planet med stora klimatproblem till våra barn och barnbarn så det handlar om att vara förebild och därigenom klimatkompensera, men oxå bidra i det lilla. 

Nej, jag kommer inte att ”frågestrejka” heller, fast det kanske jag inte kan då jag är man? Att ställa frågor är det enda sättet att lära sig nya saker eller utveckla och förändra sina värderingar, tänker jag. 

Jag är stolt ”pappafeminist” och blev det när jag fått två döttrar och en son och skäms inte för det. Jag har ju privilegiet att vara vit medelålders man och tänkte nyttja det, kolla min tidigare blogg på temat.  

Som sagt, årets sista blogg som tar mig vidare mot ett nytt år.  

Så tänk fritt hårt och ofta, så kanske du hittar några nya idéer som förändrar och utvecklar dig under 2017. 

Kommentera

