Jag skall fan göra som min morfar!

Det där med livsstrategier är något som jag med stigande ålder funderar en del på. Jag har ju redan testat några olika med varierande framgång, kan man säga.

Mina första minnen av min morfar är en man i blåställ med basker och getskägg sittande på en traktor. Där satt jag i knät på traktorn i timmar och åkte med medan han slog hö. Mitt andra minne var att han alltid lade in en snus i underkäken. Ja, han var bonde på Öland.

Under hela min uppväxt tillbringade jag somrarna där ute på ön. Oftast vid min morfars sida om tillfälle gavs, vid slakt i anslutning till mjölkmaskinerna kl 0530 eller på traktorn. Men jag fick också följa min mormors arbete i köket och med trädgård och höns.

Men tillbaka till det där med livsstrategi. I den lilla byn Gårdby på ön fanns väl sådär en fem eller sex gårdar som var i bruk. Man hjälpte hela tiden varandra med allting. Om det handlade om maskiner, reparationer eller skörd spelade ingen roll. Man drev sina verksamheter enskilt men ändå tillsammans för att optimera sina resurser. Man skulle väl med modernt språk kallat honom och mormor för livstilsentreprenörer?

När han och mormor gick i pension sålde dom gården, men han fortsatte att åka runt och hjälpa dom andra så mycket han kunde ända till sin bortgång , många år senare.  Han tog katten under armen kysste mormor på pannan och gick och lade sig. När mormor skulle väcka honom på morgonen, hade han somnat för alltid. Han var i stort sett aldrig sjuk, men kroppen var självklart lite krokig mot slutet, men alltid lika snabb i tanken.

Jag tror det är så man skall skapa ett långsiktigt hållbart liv för sig själv och andra.  Ja, åkrarna mitt i flygbilden var mitt kungarike.

Kommentera

