Industriell revolution 4.0 tillsammans med dina kunder!

Okej, skall jag oroa mig för digitalisering, robotisering och automation? Redan inom fem år är svenska företag digitalt integrerade både internt och med kunder och partners, enligt en undersökning gjord av revisionsjätten PwC Sverige, skrev man i DN för ca 1 ½ år sedan.

Under 2016 publicerade World Economic Forum www.weforum.org , att vi nu måste omvärdera vilka kompetenser som kommer att vara relevanta 2020.

I mitt huvud är tre år en ganska kort tid, vilket betyder att vi måste förbereda oss själv redan nu. Det gäller inte bara mig som ”Old man” utan även alla andra. Man förutspår en förändring i kompetenskrav för att kunna möta förändringen.

På listan över kompetensområden ligger som topp tre;

  • Komplex problemlösning
  • Kritiskt tänkande
  • Kreativitet

Jag tror precis som alltid att de handlar om att finnas dom platser där du får träna dina kunskapsområden. Vad gör du tillsammans med dina kunder för att utveckla detta?

Nej, jag oroar mig inte, jag väljer kunder och har kunder som väljer mig just av ovanstående tre skäl.

PS. I tidigare blogg har jag också funderat lite på framtidens försäljning, kolla denna spaning!

Kommentera

