Okej, du är upptagen hur korkat är inte det?

on

Har du telefonnummer som du känner igen på telefon. Jag menar dom nummer som du inte svarar på. Det har jag också. Dom gånger jag ring tillbaka så är det ett företag som gjort en marknadsundersökning, eller någon säljare som så gärna vill tala med dig.

Min första tanke är att, antingen är det en telefonsäljare som har en för liten lista att ringa på vilket betyder att han/hon snart kommer tillbaka till ditt nummer.

Min andra tanke är att det är någon som bestämt säg för att komma i kontakt med mig, men som väljer att inte lämna ett meddelande. Ja, det är faktiskt sällan en kund, i alla fall enligt min app som presenterar vem som ringt. Men om vi fördjupar oss lite i detta.

Vi har idag en kultur där det är fint att vara upptagen. Den som visar att han är mest upptagen vinner, dvs det är lite status över detta. Till saken hör att jag kan höra mig säga när jag svarar;

Förlåt, men jag är lite upptagen just nu!

Samtidigt som jag säger det så säger jag outtalat till personen i fråga att;

  • Min tid är viktigare än din tid.
  • Jag är inte speciellt bra på att prioritera vad jag håller på med.
  • Jag vill att du skall bedöma mig utifrån hur upptagen jag är, inte hur produktiv jag är.
  • Du har ingen prioritet hos mig, eller de du kommer att säga är ganska ointressant för mig just nu.

Nej, så istället kanske de bästa svaret I samtalet skulle vara;

Nej tack, jag prioriterar inte detta just nu.

Jag tror det svaret kan förändra sättet till mig själv och min egen tid, men också hur mottagaren ser på mig. Jag övar vidare.

Kommentera

