Vi måste hitta rätt förebilder för oss själva!

on

Då var vi där igen, dags för stora inspirationsdagen, jag har uttryckt min tvekan till denna företeelse i tidigare blogg.

I helgen jobbade jag med mitt arbete i Rotary nya Järva (länk till FB). Vi deltog i en föreningsdag i Tensta centrum. Målet från vår sida var självklart att rekrytera medlemmar men också att väcka intresse för våra fokusområden och vad vi jobbar med så som utbildning, företagande, friskvård, hälsa och kultur.

Mitt i detta arbete funderade jag på det där med att hitta förebilder. Förebilder som jag kan relatera till och som jag som individ känner tillhörighet och som inte minst ger mig inspiration. Orsaken till tanken var att många av dom unga vuxna som finns i orten har föräldrar som kanske aldrig har haft ett arbete över långre tid. Tror däremed att det påverkar deras ambitioner i livet.

Många av dom förebilder som visas upp är människor och företeelser som dom flesta av oss inte når, eller ens vill nå. Jag har nu jobbat i orten i snart fem år, och funderat mycket på värdet av förebilder. Media kablar löpande ut förebilder hela tiden, allt från Richard Branson, Elon Musk, Steven Jobs till Daniel Ek. vidare till den kvinnliga sidan i termer av Isabella Löwengrip, J.K Rowlings hela vägen till vår egen Alexandra Pascalidou.

Nej, jag tror förebilder måste finnas på en annan nivå. Förbilder som valt att ta en annan väg, att kanske gå till jobbet varje dag, eller kanske bidrar positivt till samhällsutvecklingen. Rätt förebilder ger inspiration och ger mig själv utmaningar och tankar.

Fundera på det, under tiden jobbar vi vidare med det vi gör på jobbet.

Kommentera

