Vad då utbildnings design, de är väl bara att köra som vi alltid gjort?

Sitter just nu och detaljplanerar en utbildning motsvarande 7,5 högskolepoäng i ett ämne där deltagarna har viss erfarenhet av branschen. Att jobba med kompetensutveckling och bygga utbildningar och kurser har nog aldrig varit mer utmanande än idag 2017.

Det finns flera orsaker till det;

  • Den som har ett kunskapsbehov är mer mogen idag än tidigare och har både teoretisk kunskap och praktiska tips om i princip vad som helst bara två klick bort.
  • Möjligheten att utnyttja olika plattformar för överföring av kunskap har heller aldrig varit större. Då pratar vi Streaming, webbinarier, lärarledd salsundervisning, workshops hela vägen till rena självstudier.
  • Kraven på att det skall vara lustfyllt och underhållande har också ökat. Utbildning skall idag vara en positiv upplevelse, kalla de ”edutainment” om du vill.

Det är i detta landskap som du skall ge mottagaren både en positiv upplevelse och möjlighet till inlärning samtidigt som du vill att kunskaperna skall stanna kvar och ge effekt. För du vet väl vad hjärnforskarna säger;

De är bra ca 5-7% av de faktamässiga innehållet i en utbildningssituation som finns kvar hos mottagaren efter bara 2 veckor.

Här får du fem snabba tips som du kan använda direkt, eller ställa som krav på din leverantör.

  1. Vilken metodik passar just ditt ämne och innehåll? Streaming, webbinarier, lärarledd salsundervisning, workshops hela vägen till rena självstudier. Kanske skall du blanda metoderna? I branschen av utbildning kallar man det blended.
  2. Kan du ge deltagarna en preparanduppgift. Innan vi träffas eller du genomför webbinariet skall du ha läst följande text eller tittat på följande klipp.
  3. Kan jag i genomförandet oavsett om de är öga mot öga eller i webbinare ge deltagarna en uppgift att lösa eller en dialoguppgift var tionde minut, allt för att bibehålla engagemang och uppmärksamhet.
  4. Kan jag under ett pass på någon timma blanda metoderna? Låter jag eleverna läsa en text själva? Kan deltagarna jobba i grupp en stund? Kan dom få redovisa sina resultat?
  5. Passet avslutas självklart med en ”utcheckning” vad tar du med dig härifrån idag? Samt du ger dom en introduktion till hur dom kan sig vidare.

Då går jag väl tillbaka och tittar på hur jag på bästa sätt kan skapa interaktion och dialog med eleverna i nästa streamade webbinar, de är ju trots allt 2017.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s