Vad har GDPR med försäljning att göra?

Jag får varje vecka erbjudande om att köpa frankeringsmaskiner från ett företag jag aldrig gjort affärer med. För övrigt så inbillar jag mig att den produkten inte finns 2017?

Från 25 maj 2018 gäller inte PUL (Personuppgiftslagen) längre. Då får vi en ny lagstiftning GDPR (General Data Protection Regulation) som är gemensam för hela EU.

Eftersom jag jobbar med sälj och marknadsutveckling för företag och organisationer funderar jag redan nu på hur många företag som börjat förbereda sig på dom förändrade förutsättningarna. Jag är inte affärsjurist men jag kan inte låta bli att fundera på vad som nu kommer att hända i de landskap och försäljning och markandsföring som jag verkar i.

Vad händer om du inte kan samla in och använda kontaktuppgifter hur som helst. Om du måste få ett medgivande från kund innan du skickar ut marknadsinformation om dina tjänster och produkter? Många företag använder idag både IP-adresser och annan information för att styra sin kundkommunikation, marknadsföring och försäljning. Om du som företagare måste ha koll på var din databas av personuppgifter finns och en plan för om den kommer på villovägar. Sannorlikt lite av de som kommer att hända med stöd av GDPR.

Jag välkomnar faktiskt den nya lagstiftningen kring personuppgifter. Tror vi utifrån detta kommer att få se ett förändrat beteende hos många företag kring hur dom hanterar sina kunder och hur deras kundprocesser kommer att se ut.

Jag tänker då främst på att du kanske måste ha en tätare relation med dina kunder och samtidigt leverera ett unikt kundvärde.

Så för mig handlar det mer om ett ökat tänk kring hur du på trovärdigt sätt hanterar dina kunder, betydligt mer än hur du få ta emot nyhetsbrev med erbjudanden om frankeringsmaskiner.

Vill du ta del av trovärdig information i frågan föreslår jag att du går in på http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/eus-dataskyddsreform/allmanna-fragor/#2A1

Kommentera

