Sluta irritera dig på att vänta.

on

Irritation kan vara en källa till energi och inspiration. Jag slås ofta av det då man läser arga insändare, eller som det 2017 numera heter, trådar med ”nättroll” och andra ”faktaresistenta” i sociala medier. Där är tydliga exempel på vad irritation kan skapa kraft.

Jag brukar ofta tänka;

”Saker är sällan som dom ser ut vid en första anblick”

Besvikelser kan påverka vem som helst. Känslan av att det inte blev som jag tänkt mig kan ibland skapa irritation och ilska. Konsekvensen är att man tappar en del energi, energi som jag kunde lagt på annat.

Den amerikanske prästen och teologen Reinhold Niebuhr skrev 1926 en bön som används ganska ofta och kortar man ner den så kan den låta som följer.

”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.”

Själv sitter jag just nu och väntar på ett besked som skall komma. Ett åtagande som jag gärna skulle vilja göra, men där jag nu spelat bollen så nästa tillslag inte är mitt. Funderar självklart på vad jag kunde gjort annorlunda. Men svaret blir, jag har gjort det jag kunnat, så nu väntar jag.

Är jag beredd att göra det som krävs för att förändra något? Har jag modet att vilja förändra? Kan jag påverka det som sker, är svaret nej.

Jag har bestämt mig, jag slutar irritera mig. I alla fall just nu.

Kommentera

