Vad ser vi, egentligen?

Mitt i förberedelsearbetet inför morgondagens arbete i Malmö slås jag av en liten övning som en lärare vid tillfälle gav sina elever.

Hon delade ut ett vitt papper och mitt på pappret så satt det en svart prick, Han bad eleverna att beskriva vad dom såg på pappret. När hon samlade in och redovisade resultatet hade i princip alla hennes elever beskrivit den ”svarta pricken”.

Ingen hade beskrivit det stora svarta ytan som utgjorde majoriteten av pappret.

Är det inte så. Vi har som människor en fantastisk förmåga att fokusera på det den där pricken, å ju mer vi fokuserar på den ju större blir den för oss, tänker jag. Ett konkret exemepl på det är när min huvudcoach dvs min fru just satt mig på träningsförbud, beroende på en efterhängsen förkylning.

Nej, med någon dryg månad kvar till en välbehövlig och önskad sommarledighet är det många av oss som kämpar med innehållet i pricken. Själv är min prick bestående av ett antal pågående men inte avslutade diskussioner, ett antal leveranser och en förkylning som inte vill släppa sitt grepp utan hänger kvar.

Nej, men vad består då den vita ytan av på pappret av?

För mig just nu en härrans massa fågelkvitter om man öppnar fönstret, den italienska glassen jag smällde i mig igår, en rolig bil att åka runt i (jeepen), en sol som slår igenom molnen och värmer.

Okej, så nu tar jag en kopp kaffe och går ut på altanen en stund, tror jag behöver ut på vädring en stund.

Kommentera

