Jag är ursäktsmannen i projektet!

on

Det är alltid självklart att jag får plats, och får jag inte platsen så tar jag den. Jag är vit, privilegierad medelålders man dvs 40-60 år, eller kanske numera en så kallad ”silverrygg”, när jag är betydligt närmare 60 än 40 år.

Vi har för få killar i vårt projekt så jag skulle vilja att du är med i styrgruppen.

I den stunden förstår jag vad som händer i huvudet på henne som får frågan att delta baserad på kvotering eller på sitt kön. Nej, jag är inte primärt vald på min kompetens utan på mitt kön, ja det känns sådär. Nu händer det inte så ofta då jag är  en priviligierad silverrygg som sällan är emotsagd.

Men det kanske det är just det. Hur kan vi fortfarande 2017 värdera folk uifrån kön?

Ett citat som jag fångade via skådespelaren Patrick Stewart och som jag tagit till mitt hjärta är när han säger;

Människor lyssnar inte på dig, eller tar dig seriöst om du inte är en vit medelålders man. Eftersom jag är en vit medelålders man kommer jag att använda detta för att hjälpa människor som behöver hjälp.

Så då får det bli så, jag tackar ja till uppdraget och blir ”ursäktsmannen” och skall bidra med både nätverk och kompetens och erfarenhet, så får det bli.

Kommentera

