Har du planerat årets kickoff?

on

Några av oss har redan avslutat sommarsemestern. Nejdå, jag e inte bitter, gick redan vid midsommar och känner mig nöjd med det. Men att sitta på tunnelbanan och se alla människor som är på väg till jobbet som är ganska solbrända men ändå ser lite trötta ut, känns konstigt.

Har dom inte haft semester, eller blev inte semestern det dom faktiskt hade hoppats på?

Så vad gör du då som chef/ledare och ansvarig för att få återgången till jobbet att bli så bra som möjligt. Kanske skall genomföra en kickoff för att få lite fokus och skapa lite gemensamma positva förutsättningar framåt?

Dom flesta tror att en kickoff handlar om att klättra i höghöjdsbana eller köra livet ur sig i något träningspass lett av Paulo Roberto. Man kan inte ha mer fel!

Forskningen via Susan Wheelan är glasklar.

Enligt henne visar forskningen att vi helt enkelt inte blir bättre på att samarbeta på jobbet bara för att vi har klättrat i berg, leder varandra genom skogen med förbundna ögon eller ägnat oss åt discobowling tillsammans. Att bygga starka grupper och team kräver någonting helt annat.

De handlar om att få problemlösa på riktigt. Nu låter jag som jag inte tycker discobowling är en bra idé. Det är det visst, fast med andra syften.

Här är tre tips som du kan köra direkt;

  • Återkoppla till vad ni gjorde under första halvåret vilka mål ni uppnådde och vad som fungerar bra. För du vet väl att positiv feedback ger fler positiva resultat.
  • Fundera över vilken hösten eller årets största utmaning är och låt folk fundera på lösningar som sedan prioriteras, beslutas, genomförs och följs upp.
  • Hitta nya och andra mätpunkter och nyckeltal för din verksamhet. För du vet väl att det mäter och följer upp alltid händer. Kort sagt, vill du ha förändring börja mäta.

Jag går nu tillbaka till att detaljplanera min kickoff och funderar på hur jag skall uppfylla nedanstående mål;

Att ha ett arbete och ett liv som man inte behöver ta semester ifrån.

En kommentar Lägg till

  1. Lena Corméry skriver:

    Ring mig i morgon…om du har tid. Vid 13 om den funkar för dig. Vi har planerad kickoff i september .
    Mvh Lena Corméry/VD/ Cormery Competence AB.

Kommentera

