Tillbaka från semestern handlar om inställning.

Det är nu alla skriver om hur det är att vara tillbaka från semestern och att det i stort sett är ett naturligt trauma för alla.

Forskare vid universitetet i Granada har beräknat att 35 procent av alla yrkesarbetande spanjorer i åldern 25 till 40 år drabbas av syndromet när de återvänder från semestern. Då skall vi veta att dom har betydligt fler soltimmar per år än vad vi har!

Trötthet, dålig aptit, bristande koncentrationsförmåga, hjärtklappning och muskelvärk kan vara fysiska tecken. Psykiskt kan du vara lättirriterad och nedstämd, känna ångest och tomhet.

Tipsen haglar (här är några saxade ur tidningen Café (Självklart, med mina egna kommentarer);

  1. Mjukstarta på en onsdag

Kan du styra över när du kommer tillbaka från semestern kan det vara bra att lägga första arbetsdagen mitt i veckan, så att du kan se fram emot att helgen kommer snabbare. (Nja, nu tror jag ju inte på att bygga upp sitt liv runt helgerna)

  1. Förlåt dig själv

Du kanske kommer vara lite trögtänkt i början, men ha tålamod med dig själv. Om ditt arbete tillåter, fasa in dig själv, även om en busschaufför självklart inte kan hoppa över varannan hållplats. (Helt okej, men fundera hellre på vad som är kul och viktigt och fokusera på det)

  1. Gå in i jobbrytmen tidigare

Att ställa om till tidigare morgnar några dagar innan du börjar med jobb eller skola igen kan hjälpa kroppen att vänja sig. (Eller som jag gör, bryt inte din vana kring att gå upp vid given tid)

  1. Ta vara på ljuset

Dagarna är fortfarande långa, så passa på att göra sådant du mår bra av som förlänger semesterkänslan. (Jajamen, den är hur viktig som helst. Ta mötet eller telefonkonferensen ute i solen)

  1. Det där med motion

Att röra på sig kan hjälpa hålla humöret uppe. Tränar du vanligtvis väldigt mycket kan det i stället vara bra att tillfälligt ta ett pass mindre i veckan för att få mer tid för variation och återhämtning. (Variera din träning, de gör du väl hela tiden för att bli allsidigt tränad, eller hur?)

  1. Byt jobb

Känner du en stark ångest av att gå tillbaka till jobbet kan det vara dags att se över din anställning och fundera över vad du egentligen vill göra. Semestern är en bra tidpunkt att tänka över detta. (Det finns dom som säger att vi är mer än 50% av oss som går till ett jobb som vi inte vill ha, så att det ligger nog något i detta)

Ja jag erkänner att jag själv är generellt sett dålig på omställning, dvs det tar lite tid att acceptera en förändring även om den är planlagd av mig själv. Har nu varit på jobbet en vecka, så på någotvis har jag väl vant mig redan, men det handlar till syvende och sist bara om inställning.

Jag vill bara ge ett tips kring de där med ”Tillbaka från semester ångesten”

Skaffa dig ett jobb som du inte måste ta semester ifrån.

Kommentera

