Varför gör vi inte mer innehålls marknadsföring?

Ja, vi börjar väl med att översätta begreppet contentmarketing till svenska, då heter det just innehållsmarknadsföring.

Det syftar på att med redaktionell text och ton skapa ett innehåll och kommunikation som som din målgrupp är intresserad av. Detta ska göras i rätt kanal och med anpassning av innehållet för den särskilda kanalen och målgruppen.Slutsatsen är då att man funderar på vad man skriver på FB så väl som i Linkedin eller Twitter etc.

I mitt huvud finns tre missuppfattningar kring detta;

  1. Vi kan ju inte skriva, för då ger vi ju bort vår kunskap till våra kunder.

Om du vet att dom läst, ta kontakt och följ upp det du skrev, då vet du om dom är rätt kund för dig.

  1. Men om vi skriver då kan ju konkurrenter kopiera vad vi gör.

Dom kommer alltid att vara en blek kopia av dig, då du i samma stund som du skrev, tänkt ett steg längre.

  1. Men då kan jag ju inte ta lika bra betalt av mina kunder som tidigare.

Nja, du kommer troligtvis att hitta en djupare relation som leder dig till att du kan få återkommande affärer och uppdrag.

Vissa kollegor i min bransch säger att då finns ju risken att du ger bort en del av ditt strukturkapital. Så vad är då strukturkapital, ja i en konsultverksamhet handlar det självklart om vår kunskap kring hur man gör och levererar sin tjänst.

Eller som det står på wikipedia;

”En organisations interna strukturkapital kan bestå av tillämpade stödsystem för utvecklingsprocesser, ledning och produktion samt modeller för kunskapsöverföring och dokumentation. Även bransch- och marknadsinformation, patent och uppfinningar etc räknas hit. Det externa strukturkapitalet kan bestå av varumärke, kund- och leverantörsrelationer, nät av samarbetspartners med mera.”

Nja, tänker jag då tror jag man överskattar sin unikitet. Idag finns det så mycket kunskap kring olika saker så att om jag vill lära mig något så kan jag alltid hitta kunskap i någon kanal.

Okej vad betyder då det konkret innehållsmarknadsföring för mig;

  • Prata mer om kundens förutsättningar på sin marknad.
  • Skapa idéer utifrån branschlogik som finns i andra branscher.
  • Ge kunden möjligheter att lära sig nya saker via dig.
  • Skapa relation genom att låta kunden delta i er ”gemensamma” produktutveckling.

Det är 2017, det är dags att sluta tro på att man är så unik. Unikheten skapas genom att du har en stark relation, som du skapar bland annat genom relevant innehållsmarknadsföring. .

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s