Från CSR till socialt entreprenörsskap

Frågan som svävat runt i mitt och företagets huvud under senare tid är:

Vad vill du bli ihågkommen för?

Är det att du är och varit en mycket uppskattad föreläsare och kursledare i ledarskap och försäljning, eller som jag lite syniskt säger ibland, ”Handelsresande i prat”?

För oss blev det verklighet för ca ett år sedan, då Liselotte fick möjligheten att delta i ett projekt via Vinnova som handlade om ungt entreprenörskap i utsatta områden. Självklart såg vi det då som ett CSR projekt. Projektet heter idag REFO. Det handlar om hur man på ett bättre sätt kan skapa återvinning av kläder och remake, men det handlar lika mycket om att skapa arbete och utbildning för ungdomar.

Det som är roligt är att vi får tillämpa våra kunskaper på riktigt i termer av, dels workshopledning som en teknik för att nå olika grupper och dels jobbar med att hitta hur ”andra grupper” än våra vanliga kunder, tänker och tycker om framtiden. Vilken otroligt kraft det finns i att möta människor som inte riktigt tänker som jag själv eller dom gamla vanliga……

Vi pratar mångfald på riktigt och det är djävligt jobbigt och väldigt roligt: Världen ändras så fort.

En marknadsledare i vilken bransch som helst kunde tryggt vara det i 20 år, idag är den tiden för marknadsledare nere på 3 år.  så att det gäller att hitta sätt och tekniker för att hålla koll på vad dina kunder är på väg o hinna fatta medvetna beslut.

För mig och oss berikar det vårt arbete att få jobba med detta, och vi närmar oss socialt entreprenörskap med stormsteg. Vi tror också att det kommer att berika våra kunder.

Det som gjordes tidigare på 10 år i utveckling och implementation, tar typ en månad nu…..men valet är ditt och vad vill du bli ihågkommen för?

En kommentar Lägg till din

Lämna en kommentar