Att vara på mässa, eller inte

Vi fick nöjet att delta i östgötaforum som är en regional mässa i just östergötland. För Mongara som precis startat i östergötland, så tycker vi att detta var bra för oss. Jag har funderat på två saker, vad ser kunden och vem är vår kund.

Det finns en kille, professor Mehrabian, som jobbar med socialpsykologi vid University of California, han har sedan mitten av åttiotalet forskat i ämnet om vad som krävs för att nå fram med sitt budskap och han har funnit lite intressanta resultat.

Elvis

Resultaten visar att 55% av första intrycket grundas på det yttre. Röst och tonfall har 38% betydelse och endast 7% grundas på det du faktiskt säger. (2004). Slutsatsen kan vara brutal om man då tänker att det är viktigare hur jag ser ut än vad jag säger, som underlag för första intryck.

Den andra funderingen som var uppenbar och som oxå är bekräftad, var att våra kunder var dom andra utställarna, och ja dom hade tid att prata med oss, om vi bara visade intresse för deras verksamhet och inte pratade så mycket om oss. Eller som en av mina kollegor sa; – jag har gått två varv i lokalen och jag hittar ingen som vill köpa. Det handlar om inställning, dvs det jag tror på, händer.

Ja, att stå i montern jämte en ”sexolog” det händer inte varje dag, om jag sålde något till henne? Ja en dialog kring hur man kan utveckla hennes affär kan säkert leda till något.

Efter två dagar i montern så känner man sig lite bakis faktiskt. Men nu börjar jobbet med att hantera våra 150 nya kontakter, och det känns roligt och  lite spännande.

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

