Måste ideellt arbete vara oproffsigt gjort?

on

Tonåringen kommer hem från kickoff där hon deltagit med ett stort antal andra människor som också jobbar ideellt i idrottsrörelsen.

Hon säger;

Jag har tillbringat hela dagen med att lyssna på ett antal helt meningslösa frågor. Tror folk att dom skall få allt serverat, kan dom inte ta reda på något själva?

Själv funderar jag lite på vad som hänt och när jag kommer in på kontoret så tar jag del av en undersökning gjord av OK ekonomisk förening, nyligen. Undersökningen handlar om hur vi svenskar ser på engagemang i föreningslivet

Jag tror att förening och ideelt arbete är viktigt för oss, men jag tycker nog att alla föreningar som är beroende av ideella insatser borde vara bättre på kommunikation än vad andra är.

Just för att dom är ideella!

Nej, mindre mazariner och kaffe, och mer modern, billig teknik. Varför inte använda sociala medier i kommunikationen, använd RSS-flöden och SMS. Hur svårt kan det vara? Vet man inte hur man skall göra, prata med medlemmarna, är övertygade att det finns dom som vet?

2 kommentarer Lägg till

  1. Henrik Sköld skriver:

    Måste ideellt arbete vara oproffsigt?
    Svaret borde bli ja…. eftersom professionalism särskiljer dem som utövar något yrkesmässigt från dem som utövar samma sak som hobby (wikipedia). Ideellt arbete brukar kännetecknas av frivilligt och oavlönade engagemang. Alltså torde svaret på din fråga vara: JA, det måste vara oproffsigt.

    Däremot förstår jag din poäng. När man som ideell förening tar andras oavlönade tid och engagemang i anspråk måste man vara medveten om att dåliga presentationer, ostrukturerade möten och otydlig kommunikation minskar sannolikheten för att folk ställer upp!

  2. stisset skriver:

    Vi kan inte kosta på oss att inte vara proffsiga!!!
    Inom min idrott – ridsporten – kan vi då inte kosta på oss att inte vara proffisga. Vi omsäter i vår förening ca 5 miljoner, har ett 30-tal hästar som vi äger, ett 15-tal som hyr av oss. Vi har 700 medlemmar och därtill 6 anställda!.
    Det går då INTE att inte ha ett profsigt agerande vi har ett ansvar i allt som sker på föreningen, att det finns ekonomi, duktiga medarbetare som ansvarar för alla ridgrupper och lektioner osv….

    Visst vi är ideella!!!! MEN då vi gör det på fritiden vill i alla fall jag bidra med min kunskap och då jag sammtiiigt är borta från familj vill jag ju att våra träffar ska vara effektiva så därför kan ialla fall vi äta bulle och dricka kaffet sammtidigt som ni pratar mål, ekonomi och talar om hur framtiden ska bli

    Läs mer om mina tankar!!! http://www.thundal.wordpress.com

    /Stisse

Kommentera

