Julbrev vid 3;dje advent 2012

Har hela Sverige plötsligt blivit nummerologer? Överallt dessa kommentarer kring datum. Så jag får väl fylla på ytterligare då. Min morfar var född 1909-09-09, hans bror var född 1911-11-11. Morfar bodde i Gårdby på öland, som för övrigt blev årets ölandsby 2012.

Om dom båda varit i livet, hade dom inte kliat sig i huvudet med sina stora valkiga öländska bondhänder och frågat sig vad vi håller på med just nu?

Årets julklapp blev ett par hörlurar, så vi slipper lyssna på varandra och den viktigaste nyheten var att julbocken i gävle just brunnit upp. Vilken enligt några ger Gävle ett fantastiskt reklamvärde.

Eller morfar kanske funderat över vem den där Ernst är för någon kille, och vad han gör för nytta, igentligen? Morfar skulle oxå också funderat över varför risken för självmord bland unga ökat.

Jag kommer väl ihåg mitt sista längre samtal  med min morfar. Han frågade mig, vad jag jobbade med. Just då jobbade med IT och jag försökte beskriva lite vad jag gjorde på jobbet.

Han tittade mig långsamt och djupt i ögonen och sa;

Ja, det fattar jag inte. Men det är säkert saker som kommer att bli viktiga i framtiden.

Det samtalet hade vi 1989, det har ju hänt en del sedan dess. Sedan dess kan vi se vad som hänt i termer av vilka julklappar vi givit bort.

1988 Bakmaskinen 2000 DVD-spelaren
1989 Videokameran 2001 Verktyget
1990 Woken 2002 Kokboken
1991 CD-spelaren 2003 Mössan
1992 TV-spelet 2004 Den platta   tv:n
1993 En doft   (parfym) 2005 Ett   pokerset
1994 Mobiltelefonen 2006 Ljudboken
1995 CD-skivan 2007 GPS-mottagaren
1996 Internetpaketet 2008 En upplevelse
1997 Det   elektroniska husdjuret 2009 Spikmattan
1998 Dataspelet 2010 Surfplattan
1999 Boken 2011 Matkassen
2012 Hörlurar

Morfar skulle denna vecka tagit hagelbössan och gått ut och lagt sig vid någon stengärdsgård och väntat på att få skjuta julharen. Ni vet den som hängde stel som en pinne på farstubron och som tillagades i mellan jul och nyår.

Så fundera lite på vad som är viktigt, kanske inte något av de som nu står på önskelista?

Kommentera

