Det började med en automat

Du har säkert noterat att vi inom vår verksamhet sedan några månader jobba med ett projekt som kallas ReFo. När du då läser på vår första sida på webben  har vi gjort det igen, vi har förvirrat våra kunder och presumtiva kunder med vad vi jobbar med.

Resan började med att vi letade efter ett CSR projekt som skulle innehålla några olika komponenter som vi gick på;

  1. Vi tro på att sopa ”framför egen dörr”, i vårt fall ungdomar i utsatta delar av vår egen region som behöver stöd för att skapa arbetstillfällen.
  2. Vi ville bidra med vår kompetens i form av, förändringsledning, workshopledning, affärsmodellering, affärsutveckling och projektledning.
  3. Vi ville hitta ett projekt som skulle kunna vara både långsiktigt hållbart och bygga på produkter/tjänster med olika nytta helt enkelt en sociala innovation.

Jodå, i samarbete med Vinnova och en annan entreprenör  har vi nu startat upp en förstudie kring ett projekt som heter ReFo. Det började med en automat för att hantera återvunna kläder, under förstudien visar det sig innehålla så mycket mer. Allt från appar till geotracking till remake på kläder och självklart återföring av kläder till dom som inte har resurser för detta.

För dig som inte vet;

EU-kommissionens definition av sociala innovationer är: ”Innovationer som är samhällsinriktade både avseende resultat och metod – Nya koncept (produkter, tjänster och modeller) som samtidigt möter sammhälleliga behov (effektivare än alternativ) och skapar nya sociala relationer eller samarbeten. Det är innovationer som inte bara är bra för samhället utan även förbättrar samhällets funktionella kap…acitet. Sociala innovationer sker över gränserna mellan den offentliga sektorn, privata sektorn, tredje sektorn och hushåll.” Bra sociala innovationer är till sin natur lönsamma koncept som går att kopiera och implementera lokalt på väldigt många geografiska platser. Social innovation är ett relativt nytt begrepp, men företeelsen i sig är inte ny. Exempel på sociala innovationer som fått stort genomslag historiskt är dagis, sjukhus och bibliotek.

Cit.  ReFo på Facebook

Just nu känns det inte som om ”att förvirra våra kunder” är en viktig fråga. Dom presumtiva kunder som vi vill jobba med vet och förstår vad vi jobbar med.

PS. På bilden ovan hänger en annan ”godisautomat” som jag som liten kille gjorde allt för att försöka bryta mig in i. Ända tills min kompis Krille fastnade och vi fick hjälp av brandkåren för att komma loss.

Annonser

2 kommentarer Lägg till

  1. Lotte Johansson skriver:

    Bra där Anders 🙂

  2. Anders Lindh skriver:

    Tack för din snabba feedback, Lotte! 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s