Webb baserad utbildning, snuttifiering eller på riktigt?

Cit. ”Det där med webbutbildning, är ju bara ”snuttifiering” och ger inget verkligt resultat eller kvalité. ”  Ungefär så utryckte sig en presumtiv kund till mig i ett kundbesök nyligen.

Det finns idag ett flertal tjänster som ger oss möjlighet att öka vår kompetens genom  att ta del av föreläsningar på webb. Det finns också ett flertal leverantörer som tillhandahåller plattformar där du själv kan producera och publicera eget material.

Jag har jobbat med kompetensutveckling sedan nästan 25 år tillbaka, jag vet att vi gör ungefär på samma sätt idag som vi gjorde för 25 år sedan. Traditionen sitter hårt. Frågan är dock om det är så att vi har samma behov idag som får 25 år sedan?

För det måste väl åndå få vara behovet som styr?

Samhällstrenderna påverkar i högsta grad behovet av kompetensutveckling. Om vi utgår frän dom 10 största samhällstrenderna just nu och kanske tio år framåt å då tänker jag på;

  1. Åldrande- ökad ålder på befolkning
  2. Globalisering – ökad tillgänglighet på varor och tjänster
  3. Teknologiutveckling – ökad tillgänglighet på teknikområdet
  4. Välstånd – ökat välstånd i delar av världen som inte haft det förut
  5. Individualisering – ökade möjligheter att
  6. Kommersialisering – ökat antal betalbara tjänster inom alla områden
  7. Hälsa och miljö – ökat engagemang kring frågorna
  8. Acceleration – ökad tillgänglighet till kunskap
  9. Nätverkande – ökad möjlighet till nätverkande i nya plattformar
  10. Urbanisering – ökad koncentration och förflyttning av månniskor till tätorter

Å för våra företag går det fort nu. Enligt en studie av McKinsey är det troligt att en marknadsledare kommer att förlora sin position i toppen inom fem år, dubbelt så snabbt som för 20 år sedan. Snabbhet och flexibilitet är andra krav på företag och organisationer i en accelererande utveckling.

Så vad betyder detta för kompetensöverföring?

Vi måste ta till oss nya sätt att utbyta kunskap. Behålla det som vi vet fungerar och lägga till nya plattformar för spridning. Detta kräver förmåga till att designa och utveckla helhetslösningar. Det är det jag/vi jobbar med och kommer att fortsätta att jobba med. Att tänka helhet oavsett inom vilket område vi rör oss.

Det finns inget företag oavsett storlek som inte berörs av ovanstående tio trender. Framtiden är spännade om man tänker helhet!

Advertisements

En kommentar Lägg till

  1. Intressant läsning Anders. Det pågår förändringar runt om oss på olika områden och ibland kan det tyckas gå med hög hastighet. Precis om du skriver ökar både möjligheter och tillgängligheten. Hur ska vi som människor hantera detta, vi kan säkert hänga med men vi vet ju att vi som människor inte förändras lika snabbt. Här tror jag den stora utmaningen finns, hjälpa att bryta mönster utan att rycka undan plattformen som man står på. Dessutom behövs en stor portion tålamod och tid. Den där tiden verkar alla leta efter och det är väl då som man ska ta hjälp av andra.

    Så Anders, efter många ord så jag tror faktiskt att vi delvis har samma behov det är bara sättet som förändras.
    Bekräfta – synliggöra!

    Ha de,
    Katarina

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s