Julbrev #3 2013 – de där med att synas å höras

Lucia, vi har bestämt att vi inte får lägga ut våra barns luciabilder på nätet! Vi som inte har barn som går lucia får alltså inte se den där lille killen som skulle varit pepparkaksgubbe i sin tigerdråkt. Vi får heller inte se luciorna längst fram i tåget som slåss för att få vara just längst fram. Heller inte stjärngossen som suger på det elektriska ljuset han har i handen.

Argumentet för att vi inte ser några bilder är att ett större antal vuxna tycker att man exponerar deras barn. JA, jag vet att det finns ”troll” och andra som använder sociala media på ett hemskt sätt.

Men jag kan väl tycka att man överskattar sin betydelse då det sannolikt är så att just den bilden drunknar i vilket socialtmedia flöde som helst inom någon minut.

Men de var inte det jag funderade på igentligen. I år köper jag nog en julklapp till mig själv. Boken jag väljer heter ”Introvert – Den tysta revolutionen”  skriven av Linus Jonkman.

Linus säger;

”I vår tid verkar ”utåtriktad och flexibel” vara de mest eftersökta egenskaperna på arbetsmarknaden, social kompetens värderas högre än yrkeskompetens och den som skriker högst får oftast som den vill. Det är en tid där inåtriktade, eftertänksamma och stillsamma karaktärsdrag har klassats som mentala sjukdomstillstånd. En tid där introversion ofta förväxlas med blyghet, arrogans och asocialt beteende.”

Jag håller med Linus, tror faktiskt inte man kan ha mer fel än så! Ni som mött mig vet med säkerhet att jag inte är den introverta typen utan ibland kopplar på munnen innan hjärnan är påslagen. Varför väljer jag att köpa den boken. Ja, mest för att förstå hur andra människor tänker och varför dom förhåller sig på ett visst sätt. Att göra det tycker jag är ett bra sätt att förstå sig själv.

PS. Linus har gjort det jag inte gjort ännu. Skrivit en bok, men vänta bara! Toppar inlägget med en eftertänksam #selfie

En kommentar Lägg till

  1. Michael Moorgrove skriver:

    Anders, jag tillhör dem, precis som du som höjer på ögonbrynen över detta ”Fotoförbud” på Luciatåget. Har sett ett antal inslag på nyheterna om detta och det har framgått att det är fäder/mödrar (inte så många mödrar) som fått besöksförbud till kvinnan/barnen på grund av att han/hon (inte hon så ofta) letar rätt på henne och barnen för att sedan trakassera dem, som han gjort tidigare (därför just besöksförbudet). Genom att ”skanna” FB och andra media kan den som vill åt dem hitta dem på nätet och sedan via visst detektivarbete så småningom hitta dem/henne… Det finns exempel på killar som är så fokuserade på uppgiften att hitta ”henne” och barnen så all tid på dygnet går åt till detta. Min lösning på just detta problem är att göra en enkät i ”klassen” och fråga (anonymt svar) om det är någon som just av denna orsak vill ha fotoförbud. Är det ingen som har problem med detta är det väl okey att ta alla bilder, eller? man kan också tänka sig att ”troll” (vem som helst) med märkligt psyke ”pin pointar” en småskola och förföljer för förföljandets skull… detta är dock sällsynt vad jag förstått? Dessa problem ”fanns” inte när vi hade små barn som jag mins.

    Vad det gäller din analys av ”Introvert” så är vi, du och jag i samma båt… har dock på grund av händelser i mitt liv, funderat mycket på detta sedan några år tillbaka… Det kan vara dags att börja värdera tänkare (typ LÅJ, du vet vem jag menar) de har,med närmare eftertanke mycket att lära oss ”megafoner”!

Kommentera

