Första 100 dagarna

on

Ett utryck som jag tror myntades av media i samband med vad en president visar i handlingskraft under sina första dagar. Begreppet används idag när man tittar på nytillträdda chefer i företag och organisationer.

Under den senaste månaden har jag hittat detta magiska tal i andra sammanhang;

  • Fastare rumpa på 100 dagar.
  • 100 dagar öppet köp Remington rakapparat.
  • 100 dagar säng JYSK.
  • #blogg100 – 100 bloggar på 100 dagar.

Okej, vad är det för magiskt med hundra dagar? Är det så att vi idag lever i en värld där vi utgår från av som händer under 100 dagar, eller är det så att vi inte orkar tänka mer hållbart och långsiktigt?

Dagens bloggtemalåt, blir en låt med en artist som jag ”stulit” från min son. Nomy (en kille från Jönköping),  som han heter har grymt med lyssnare på Spotify.

November 2012 gjorde jag ett avtal med mig själv. Att gå ner 22 kg på ca 100 dagar. Motivationen var det inget fel på, hittade en hel lista med skäl till varför, jag skulle göra det. Det var inget problem om du frågar mig. Men om du frågar min fru så är svaret kanske inte det samma. Men jag lyckades.

Vad är då den stora utmaningen? Jo att såhär 1 ½ år senare vidmakthålla resultatet och att fortfarande hitta motivationen.

I detta fall handlade det om att lägga om kost och träningsvanor. Idag kvarstår träningsvanorna helt. Nu handlar det bara om kosten. Å då inte alltid känna ett nederlag då jag inte äter det jag skall utan att glädjas åt när jag gör det.

Om man då för tillbaka mina tankar kring ”dom första 100 dagarna” till ledarskap och arbetslivet. Vad handlar det om då?

  • Fundera på hur du leder dig själv.
  • Att fira våra segrar.
  • Att påminna oss om varför vi gjorde förändringen.
  • Att hitta andra mål att mäta på.

PS. Jag mäter numera min prestation utifrån mitt byxbälte, å det sitter på samma ställe som i mars 2013. Jag kämpar som andra vidare med #blogg100

Kommentera

