Sitter du i soffan och affärsutvecklar?

on

Slår på radion som jag alltid gör på morgonen. Hamnar mitt i en ”spaning” kring det där med feminism. Jag brukar få en ganska het debatt hemma när jag kastar mig in i ämnet med döttrar och en fru med åsikter. Här är ett tidigare inlägg på temat.

Det här är i alla fall min egen spaning i ämnet, bestående av två upplevelser senaste tiden.

Den första upplevelsen är när jag träffat tjejer som är entreprenörer. Några upplever att dom inte får den support som behövs för att lyckas. Vissa killar säger;

”Lilla gumman, du behöver inte hålla på med det där, vi kan leva på min lön så kan du göra andra saker.”

Sen har vi dom killarna som upplever att sambon, maka eller flickvän är hemma hela dagarna (dvs har företaget hemma);

”Ja, men du är ju hemma hela dagarna så det kan inte vara ett problem att hämta barnen, städa och tvätta.”

Min andra spaning är när jag i helgen jobbar med innovation, kreativitet och entreprenörskap för en större grupp människor som bor och lever i Tensta. Jag vill med detta försöka bidra till samhällsutvecklingen. Jobbet gjordes inom ramen för REFO och Mongara AB, i samarbete med The voice of Tensta.

I samlingen sitter en tjej, som är ganska tyst, tills hon berättar att hon arbetar med bistånd mot den del av Afrika som hon kommer ifrån, och har sju barn men ingen man.  Min första tanke är, okej hon har inte mycket till support men drivkraft att nå detta resultat i alla fall.

Okej grabbar, det är dags att lyfta sig ur soffan och börja stödja era tjejer i deras entreprenörskap!

Till saken hör att man gjort en studie på Stanford University och studien visar att en genomsnittlig framgångsrik entreprenör inte är vare sig ung eller barnlös. Istället säger studien att den genomsnittliga framgångsrika entreprenören är man/kvinna  ca 40 år gammal, är gift och har två barn. Ett resultat som skiljer sig ganska markant från den bild vi matas med där unga vassa manliga entreprenörer dominerar i nyhetsflödet.

Så du kille kan glömma att det är du och dina yngre kompisar som är och kan bli framgångsrika.

PS. Om du som e kille inte fattat rubriken, så är de dags nu! Så ta dig ur soffan, och bidra hemma. Att ge din sambo, maka, eller flickvän möjlighet att få fart på sin affärside, å det kan bli hur bra som helst!

Kommentera

