Vad är det med detdär, ”egen tid”?

Inför semestern hade vi just en diskussion kring det på altanen kring just detta fenomen, ”egen tid”. I massa forum som vi rör oss i Min egen ståndpunkt var nog att det är något vi hittat på. Slår i efterhand  upp det på Google och den räknar snabbt fram 44 milj 700 hundra tusen träffar!! Till min glädje hittar jag en artikel i aftonbladet skrivet under 2011 som styrker min  tes om detta ”påhitt”.

När jag läst dendär artikeln blev det svår för mig att skriva något i denna blogg, då det som skrevs var för mig ”spot on”, även om artikeln var genusriktad mot tjejer.

Men såhär tänkte jag;

För 20000 år sedan, hade man också stress, enda skillnaden var att då bestod stressen av väder, vind, mat, svält etc. Mängden stress gav inte i resultat att man sökte egen tid. Den gav i stället sannorlikt kraften att man knöt sig närmare varandra.

För 200 år sedan levde vi på gården, familjen var sysselsatta i samma verksamhet. Skördar slog  fel, fisket uteblev, jaktlyckan uteblev. Resultatet blev sannorlikt någon form av stress.

Stressen gjorde då att man knöt sig nårmare varandra tror jag, men det gör inte vi 2014.

Vad jag vill komma till är att det kanske inte för alla. Det kanske inte är alltid ”egentid” som råder bot på min stress även 2014. Själv så har jag svårt för egen tid. Enda gången det fungerar för mig är när jag tränar under 60 min. Då är lurarna i öronen, pulsen på topp, vilket gör att jag inte kan kommunicera med någon. Det räcker så. All annan tid är det skönt att ha familjen runt sig, även om jag gör ”egna saker” i garage eller på huset.

Så du kanske inte skall hålla på att jaga det där med egen tid. Det ger dig kanske bara ytterligare stress. Å det kommer en tid når du kanske får hur mycket egen tid som helst. Tänker då närmast på när du sitter på ålderdomshemmet, eller när barnen flugit ut å då kan du ju fundera på egentid.

Kommentera

