Det ringde på bussen?

on

Jag väljer oftast att inte skriva om politik, men denna fråga är inte bara en politisk fråga så därför tar jag ändå och reflektera över ett telefonsamtal jag tog emot i veckan.

Jag står och väntar på bussen, det ringer två ggr från ett okänt mobilnummer. Jag svarar inte, men med lite eftertanke så borde jag svara. Främst beroende på att vi just nu har hantverkare runt huset, och dom kanske har en fråga.

I andra änden på luren dyker det upp en kille vars första fråga är;

Tycker inte du att ditt uttalande är rasistiskt?

Jag svarar, ursäkta…men i vilket sammahang?

Jag har ert nyhetsbrev och där säger ni ”att man bränner bilar i Tensta”! Är inte det ett rasistiskt uttalande? Tror du det att det är det enda man gör i Tensta, Bränner bilar?!  Jag har massa polare i Tensta som också tycker att detta är rasistiskt.

Mitt svar är;

Jag är hemskt ledsen om vårt utskick har gjort dig upprörd, men om du läser lite längre ned i texten så ser du att vi nu under en period jobbar aktivt i Tensta men en sommarskola i entreprenörskap för unga vuxna och detta i samarbete med redan befintliga verksamheter där.

Jag sitter just nu på bussen, men vill väldigt gärna prata med dig kan jag få ringa tillbaka när jag klivit av?

Det blir tyst, en stund i andra änden.

”Ja, jag vill hur som helst inte ha ert nyhetsbrev i fortsättningen, KLICK!!”

Texten i nyhetsbrevet han reagerade över var följande;

Sommar i Tensta/Rinkeby

Du har säkert läst rubrikerna? Många av oss har en uppfattning om att det enda man gör i Tensta är att man bränner bilar. Här är ett klipp kring vad vi gör för en grupp människor i Tensta som har ambitionen att bli entreprenörer. Och du, vi gör det pro bono, och det finns mycket energi i detta.

Att få en reaktion bevisar ju bara att folk läser det man skriver. Dock vet man ju inte alltid hur det tolkas. Hur som helst, han har också fått ett mess där jag beklagar det inträffade och också återkopplar till det jag säger ovan, och självklart så kommer han precis som han önskade inte att få vårt nyhetsbrev i fortsättningen.

Det jag säkert vet är att vi kommer att fortsätta att göra saker tillsammans med folk som inte bor i ”svenneland”, dvs på andra sidan järnvägen, och det kommer inte att vara enkelt.

PS. Om du som ringde läser detta, eller du känner den som ringde, kontakta mig! Jag vet att vi kan göra bra grejer tillsammans!

Kommentera

