Är chefer i Sverige sämre än i andra länder?

Om du frågar mig är det korta svaret på frågan, nej vi är inte sämre chefer här än någon annanstans.

Men vi har här precis som överallt en annan omvärld än tidigare som ställer andra krav. För inte allt för långe sedan befann jag mig i ett sammanhang där en av deltagarna sa;

Måste jag uppmuntra folk och ge feedback hela tiden, dom gör ju bara det som dom förväntas göra och knappt det?

En relevant fråga tänker jag. Men det måste sättas i ett sammanhang där vi fått alla möjligheter i världen att mäta våra prestationer med andra, och då inte bara i vårt arbete.

Mängden intryck vi får av vad andra presterar har aldrig varit högre. En massa trender som vi påverkas av, träna rätt, ät rätt, se rätt ut, var närvarande, gör din yoga, ut och res, gör din egen korv….. Vi får feedback på det vi gör bara genom att lägga upp en bild, eller skriva en kommentar.Kort sagt, möjligheten att få feedback på oss själva och vad vi gör har ökat.

Vi har alltid haft behov av feedback och bekräftelse, som jag oxå tror ökat urskiljningslöst. När det gäller vår förmåga att ta ansvara för oss själva och våra egna känslor, dvs självkännedom. Det finns många definitioner på självkännedom;

  • Att känna och förstå mina egna reaktioner, förmågor och begränsningar
  • Att utnyttja mina styrkor – och hantera mina svagheter
  • Att kunna härbärgera känslor – istället för att handla i affekt
  • Att agera vuxet – att ta ansvar för mina reaktioner och handlingar
  • Att omgivningen uppfattar mig på samma sätt som jag själv

Vi visar upp mer av oss själva idag, och många av oss får nog svårt hantera detta? Jag tror att detta skapar de medarbetare och chefer vi nu ser. Under tiden får vi väl jobba med att bekräfta varandra, och öva på vår självkännedom.

Kommentera

