Åter 24 augusti?

on

Sitter på altanen som numera heter ”kontorslandskapet”, klockan är 0815, plötsligt så står hon där. Herta, grannen som just fyllt 90 år. Hon står där med en sockerkaka i handen och säger;

Jag var på ett gruppboende för äldre igår och hälsade på. Jag ingår i en grupp som brukar göra det. Vi hade med oss lite sockerkaka och denna blev över. Tänkte du får den som tack för hjälpen med gräsmattan och annat.

När hon gått tänker jag. Jodå, det handlar inte om hur man har det, utan hur man tar det.

Ja, det är ju så. Helt plötsligt så är alla tillbaka på jobbet. Antal möten och andra bokningar börjar hopa sig. Under semestern som jag tillbringade en del i mitt garage har jag funderat en del på vad som gör att vi når resultat i det vi vill göra i vårt jobb och annars.

Jag tror det handlar mycket om reflektion, och att lyssna, fråga och lyssna igen och sedan våga testa. Att lyssna både på sig själv och andra. Alla har idag goda möjligheter att visa upp sig och skrika ut ”se mig” inte minst i sociala medier. Om alla skriker hela tiden så är det ju ingen som lyssnar. Å saker är ju sällan som dom verkar.

På ett av mina första uppdrag nu efter semestern fick jag följande feedback;

Du får oss att tänka själva!

Kanske den bästa feedback jag fått i mitt jobb på ett tag.

PS. JA, sockerkakan var kanon till förmiddagsfikat.

Kommentera

