Socialt företagande 1.0 är dött!

on

Sover du aldrig? Frågan kommer till mig i mitt flöde på fb. Jodå är mitt svar, jag tränar, umgås med min familj och mina barnbarn. Jobbar med mina kunder och att göra good shit med stöd av REFO.

I morse kl 0800 fick jag i Rotary´s regi, möjlighet att lyssna av en sann social entreprenör Natalie Gerami. För några av er är hon mer känd som tjejen som skrivit en bok om sitt arbete inom ECPAT. Organisationen som arbetar mot sexuellt utnyttjande av barn.

Hon driver sedan något år tillbaka en verksamhet som heter ”Ortens vatten” i Husby.  Ett socialt företag på helt kommersiella villkor. Verksamhetsidén bygger på att skapa arbete och sysselsättning i förorten genom produktion av buteljerat vatten.

En produkt som vi ändå konsumerar i mängder, men som med rätt förutsättningar blir någonting mer, i termer av CSR för företaget eller dig som köper den. En av Natalies bärande utgångspunkter i sitt arbete är just att det skall vara ett AB och inte något annat. Det skall inte vara beroende av bidrag. Kunna bära sig själv. Hon säger också att det inte alltid är en självklarhet att man citat.

Skall du tjäna pengar på att vara ett socialt företag?

Det är precis det som oxå Liselotte Norén har som bärande idé när det gäller REFO, du vet verksamheten som jobbar med återvinning av kläder och remake men där syftet är att skapa utbildning och jobb för unga vuxna i förorten.

Med den situation som vi nu befinner oss i 2015, med flyktingströmmar och terrorism som knackar på dörren och med en allt ökande främlingsfientlighet och rädsla för det nya så tänker jag.

Det är dags  att börja anpassa denna del av civilsamhället till villkoren kring långsiktigt hållbart företagande. Kombinera ”good shit” med delar av traditionella kommersiella modeller kring lönsamhet och vinst. Vinst som går tillbaka till att göra ännu mera ”good shit”

Jag håller på Liselotte och Natalie, dom är sååå, rätt ute!

En kommentar Lägg till din

Lämna en kommentar