Tränar du, på det du gör på jobbet?

När tränade du på det du gör på jobbet senast? Var det på universitetet, eller var det ett kort pass på senaste kickoffen?

Några av er som känner mig vet att jag har en blogg om fysisk träning. 

Nu tänkte jag snacka lite om en annan typ av träning. Träningen för att göra ett bra arbete, oavsett om du är medarbetare, chef eller säljare. Jag gör sällan jämförelser med idrottsvärlden, därför att jag anser att det är en stor skillnad mellan att hålla på med idrott kontra att gå till jobbet varje dag.

På fritiden så gör vi ofta saker som är lustdrivna, det drivs av intressen och personliga mål vi har. När det gäller mitt jobb så ser det ofta lite annorlunda ut.

Men låt mig ta ett exempel. Du skulle aldrig springa ett maraton eller cykla en vätternrunda med mål att få ett bra resultat, utan att träna. Men i ditt jobb kan jag lätt ta på mig ett ledaransvar eller en budget, utan att träna?

I världen av idrott så vet man att man måste träna för att nå toppresultat. Men inte i arbetslivet. I bästa fall förbereder vi oss för möten och förhandlingar. Men sällan att vi gör riktig matchträning.

Så min slutsats är given;

Titta på hur ni kan skapa återkommande träningstillfällen internt. Gärna korta med täta intervall.

Om du behöver så ställ krav på din leverantör att vara er egen PT. Låt han/hon erbjuda dig ”blended learning”. Det är kostnadseffektivt, så undviker du skador och förluster. Du slipper helt enkelt plågsamma medarbetarsamtal, kundmöten och förhandlingar.

För du vill väl vinna?

Kommentera

