Det enda karriärtips du behöver

Under ledigheten zappade jag runt på SVTplay och landade i programmet ”Stjärnorna på slottet”, kanske inte ett favoritprogram men i alla fall. Just när jag landar där får skådespelaren/författaren och konstnären Amanda Ooms en fråga från skådespelaren Stefan Sauk.

Om du vill ge ett enda råd till unga idag vad skulle det vara?

Utan betänketid kommer svaret från Amanda direkt;

Säg det du vill högt så blir det sant, tala om vad du vill göra, så kan andra människor hjälpa dig.

I världen av vår ambition att göra karriär och att utveckla oss själva och med all litteratur kring personlig utveckling, kanske det inte är svårare än så.

Karriär handlar kanske inte bara handlar om framgång, det kanske handlar om att göra det du verkligen vill göra? Hon som gav detta råd (Amanda) har i mina ögon uppvisat ett stort mod kring vilka visioner hon drivs av.

För det är väl där det börjar, i det där med mod. Modet att våga säga det högt, modet att tala om så att andra människor kan hjälpa till. Å inte minst modet att lita på att andra människor vill hjälpa till?

För ca 5 år sedan skrev jag en blogg om det här med mod. Såhär fem år senare är det där med mod, en fråga som fortfarande gäckar mig. Hur kan man förflytta sig ut i den modiga zonen? Man kanske bara behöver ställa sig en fråga, en fråga som leder mig vidare till att faktiskt få mod att göra det jag igentligen vill göra.

Vilken insats är jag bredd att lägga för att nå de resultat jag önskar?

Kommentera

