Framtidens säljare, är redan här!

För några veckor sedan träffade jag en vän som jag jobbat med för väldigt många år sedan. Vi kom snabbt in i hur man skapar framtid, för sig själv men också för sina kunder. För om man nu skall bli framtidens säljare så handlar det just om din attityd och inställning till det du jobbar med.

Läste i ett av mina socialamedia flöden följande text från en försäljningschef, han skriver;

Det skrivs så mycket fint om försäljning och säljare men till sist handlar det om ett krig som du måste vinna mot kunden. Kriget handlar om priset som du får för din produkt eller din tjänst.

Ja, det känns inte som en långsiktigt hållbar lösning utifrån om du jobbar med komplex försäljning och vem gör inte det idag? För dig som inte vet vad komplexförsäljning är kan vi väl säga ungefär såhär;

  • Lång beslutcykel, dvs det tar tid för kunden att fatta beslut.
  • Större kundåtagande, bygger på leveranser över längre tid med löpande kontakt med leverantören.
  • Förnuftsmässiga beslut dominerar, dvs här fattar man oftast beslut på fakta kopplat till konkret nytta.

Jag tänker såhär;

Kunden är mindre lojal än någonsin, ett erbjudande av just det du säljer står runt hörnet så fort kunden har ett behov. Din enda uppgift är att stödja kunden i att bli mer framgångsrik i det han jobbar med. Det är oavsett om hen mäter framgång i pengar eller andra värden. Du skall fokusera på köparen som en enskild individ med unika behov, utmaningar och mål. Kort sagt måste du förstå hur kunden mäter sina resultat och hans affärsmodell.

Först då kan ni gemensamt hitta ett långsiktigt samarbete.

För att kunna möta dessa saker så måste du ställa frågor, men också så snart som möjligt få en dialog igång som leder dig till relationen som ger större och långsiktiga uppdrag. Klart vi skall kriga om våra resultat, men det kriget skall vi driva för och tillsammans med våra kunder.

Nej, jag tror inte att framtidens säljare är en man, okej!!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s