Stoppa plågsamma mötesförsök

Häromdagen hade jag två arbetsmöten samma dag. Det ena mötet höll på att gå över styr. Jag var inte själv mötesledare men jag upplevde att hen hade förutfattade meningar om hur deltagarna tänker och gör. De andra var att den som ledde inte förstod underlag och tidigare förutsättningar och sa inte det i inledningen av mötet. Efter en lite svår start fick mötet tillslut en bra avslutning trots detta.

Ja, du känner säkert igen situationen från dig själv eller andra i din omgivning?

Jag vet inte hur du gör, men jag försöker alltid få en incheckning i mötet där jag fångar förväntningarna och tar hänsyn till dom samt i slutet en sammanfattning och en avslutande bild av alla, vi kan väl kalla det för en utcheckning.

Avslutade själv en workshop som jag ledde häromdagen, och fick följande feedback från en av deltagarna;

Jag har varit på många workshops och möten där man skulle bygga engagemang och presentera en ny idé eller en vision. Detta är ett av dom få tillfällen där jag känt en tydlighet och en avslappnad dialog och diskussion i kombination med en tydlig riktning, det känns riktigt bra..

Jag tänker i mitt eget huvud, nej det är inte en slump baserat bara på att det var rätt människor i rummet för rätt fråga. Det handlar om så mycket mera.

Några tips kring detta.

  • Fundera på hur du själv som leder mötet kan vara närvarande mentalt. Ett sätt är att som ledare använda sig av personliga reflektioner eller storytelling som har en tydlig koppling till agenda och mål.
  • Fånga deltagarnas förväntningar, i dialog med deltagarna eller med en tydlig agenda och målbild som du får bekräftad av deltagarna.
  • Summera och sammanfatta löpande vad ni samtalar om, återkoppla till föregående punkt när så krävs.

Men framförallt var närvarande inte bara fysiskt.

PS. Tveka inte att gå in på vår nya webb www.mongara.se och ta kontakt med oss så kan vi berätta mer om hur du kan hålla effektiv och positiva möten och workshops i världsklass.

Kommentera

